شکل شناسی بیرونی و درونی غزل معاصر- از سلسله ی پهلوی تا انقلاب اسلامی (در آثار: رهی معیری، عماد خراسانی، شهریار، پژمان بختیاری، هوشنگ ابتهاج، سیمین بهبهانی، محمدعلی بهمنی)

پایان نامه
چکیده

غزل معاصر فارسی از جمله موضوعات مورد توجه پژوهشگران ادبی است و با توجه به جنبه های گوناگونش شایسته ی نقد و بررسی های فراوان می باشد. در این میان شکل شناسی به عنوان یکی از برآیندهای نقد فرمالیستی یا صورتگرایی از جمله رویکردهای مناسب برای بررسی غزل معاصر فارسی است. در یک تعریف نسبتاً جامع، صورتگرایی به مفهوم کشف، شرح و بسط صورت در اثر هنری است. اساس این رویکرد بر مبنای استقلال اثر ادبی است و منتقد با بررسی نظام ارتباطی عناصر یک متن و پیوند آنها با یکدیگر به دنبال نشان دادن تناسب های آشکار و نهان آنها با توجه به ادبیت اثر است. منتقد صورتگرا از پرداختن به مسائل فرعی و حاشیه ای چون ملاحظات تاریخی، سیاسی، اجتماعی، یا زندگی نامه ی شاعر و مولف پرهیز میکند و آنها را در مراحل فرعی و ثانوی معتبر می داند. رساله ی حاضر در پی بررسی غزل معاصر و دو جریان عام آن یعنی شاعران سنتی و نوپرداز، از سلسله ی پهلوی تا انقلاب اسلامی است و براساس مبانی یاد شده، غزل رهی معیری، عماد خراسانی، شهریار و پژمان بختیاری را به عنوان شاعران سنتی و هوشنگ ابتهاج، سیمین بهبهانی و محمدعلی بهمنی را به عنوان نوپردازان مورد بررسی قرار می دهد. در بخش نخست رساله هر کدام از مشخصه های زبانی، موسیقایی، تصویری و موضوعی غزل به صورت مجزا و در بخش بعدی ارتباط عوامل یاد شده در پیوند با یکدیگر در غزل هر شاعر نشان داده شده است.

منابع مشابه

مضمون سازی و تصویرآفرینی با اعلام جغرافیایی در غزل شاعران معاصر (هوشنگ ابتهاج، سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمّدعلی بهمنی)

در ادبیات فارسی، شاعران و نویسندگان، کمابیش به دانش جغرافی و شناخت اقالیم، کشورها، شهرها، کوه¬ها، رودها و... توجّه خاصی داشته¬اند و با این عناصر، مضامین و تصاویر شعری آفریده¬اند. اَعلام جغرافیایی که به دو بخش عَلَم عام و عَلَم خاص تقسیم می¬شوند، در شعر معاصر نیز بازتاب قابل توجّهی دارد. این پژوهش به روش کتابخانه¬ای و إسنادی انجام گرفته¬ و در شش فصل تدوین شده است. در این پژوهش اَعلام جغرافیایی در غزلِ چه...

نمادپردازی های حماسی در غزل نئوکلاسیک (با تکیه بر غزلیات سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمدعلی بهمنی)

غزل نئوکلاسیک ـ که با ظهور شعر نو، در شعر کلاسیک ایران ایجاد شد ـ یکی از جریان­های شعری معاصر محسوب می­شود که تا امروز همچنان پویا و مورد توجّه است. هدف سرایندگان پیشگام آن، همگام ساختن قالب سنّتی غزل با اقتضائات روز بود. این جریان شعری از امکاناتی که شعر نو به شعر فارسی، در سطوح بیان، زبان و عناصر ادبی افزوده، بهره برده و خود نیز ابعادی نوین در غزل ایجاد کرده است؛ از آن جمله می­توان به تلفیق ادب...

متن کامل

بررسی تطبیقی ساختار غزل های ابتهاج، بهبهانی، منزوی و عماد خراسانی

آثار شاعران همواره به لحاظ ساختار با زبان معیار متفاوت است و شعر شاعران معاصر نیز از این امر مستثنی نیست این تفاوت می تواند دلایل زیادی داشته باشد اما یکی از مهمترین ارکان ایجاد تفاوت در زبان هنجارگریزی است که با توجه به انواعی که دارد می تواند منشاء بسیاری از تفاوت های زبان شعر با زبان معیار باشد. بررسی انواع هنجارگریزی ها با توجه به اهمیت آن درشعر شاعران معاصر می تواند ضمن نشان دادن میزان ا...

15 صفحه اول

نمادپردازی های حماسی در غزل نئوکلاسیک (با تکیه بر غزلیات سیمین بهبهانی، حسین منزوی و محمدعلی بهمنی)

غزل نئوکلاسیک ـ که با ظهور شعر نو، در شعر کلاسیک ایران ایجاد شد ـ یکی از جریان­های شعری معاصر محسوب می­شود که تا امروز همچنان پویا و مورد توجّه است. هدف سرایندگان پیشگام آن، همگام ساختن قالب سنّتی غزل با اقتضائات روز بود. این جریان شعری از امکاناتی که شعر نو به شعر فارسی، در سطوح بیان، زبان و عناصر ادبی افزوده، بهره برده و خود نیز ابعادی نوین در غزل ایجاد کرده است؛ از آن جمله می­توان به تلفیق ادب...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید چمران اهواز - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023